Attēls rakstam

Iejaucas konkurencē

Publicēts laikrakstā Dienas Bizness 21.03.2018

Labas prasmes pārvaldīt savas personīgās finanses ir svarīgs priekšnoteikums, lai Latvijā būtu spēcīgas mājsaimniecības, kas veido stabilu un ilgtspējīgu valsts ekonomiku. Sabiedrības izglītošana finanšu pratības jautājumos aizvadītos gados ir bijis aktuāls jautājums gan finanšu tirgus dalībniekiem, gan arī politikas veidotājiem Latvijā.

Pērn martā, apstiprinot Finanšu sektora attīstības plānu 2017.-2019. gadam, Ekonomikas ministrijai un Patērētāju tiesību aizsardzības centram tika deleģēts uzdevums nodrošināt patērētāju izglītošanu kreditēšanas jomā. Virkne finanšu tirgus dalībnieku šo redzēja kā labu iespēju kopīgam darbam, lai stiprinātu iedzīvotāju izpratni par dažādiem kreditēšanas veidiem, nosacījumiem, kam patērētājam jāpievērš pastiprināta uzmanība, lai izvēlētos konkrētu pakalpojumu, kā arī kopumā skaidrotu personīgo finanšu pārvaldības pamatus. Ja skatāmies no nebanku kreditēšanas sektora puses, tad labas iedzīvotāju prasmes finanšu pratības jautājumos dod papildu garantiju, ka saistības tiks nokārtotas laikā. Diemžēl tā vietā, lai rūpētos par patērētāju aizsardzību un izglītošanu, PTAC šā gada februārī kampaņas Sauc lietas īstajos vārdos prezentācijas pasākumā vērsās pret nebanku kreditēšanas nozares uzņēmumiem, norādot, ka to pakalpojumus patērētājam nebūtu ieteicams izmantot.

Nebanku kredītus izmanto aptuveni viena piektā daļa no ekonomiski aktīvajiem iedzīvotājiem Latvijā. Arī PTAC prezentētā pētījuma dati parādīja, ka nebanku kredītus izmanto tāpēc, ka produkts klientam ir vienkāršs un saprotams. Mēs dzīvojam laikā, kad strauji mainās patērētāju paradumi, tai skaitā arī finanšu sektorā. Tas, kas bija pieņemts pirms gadiem, šodien jau ir novecojis. Ērtie tehnoloģiju risinājumi ir galvenais iemesls, kāpēc cilvēki dod priekšroku jauniem produktiem.

Tamdēļ nebanku kreditēšanas nozares uzņēmumiem nav skaidrs, kāpēc uzraugošā iestāde, izmantojot administratīvos resursus, šajā gadījumā – valsts budžeta līdzekļus, ar publiskiem izteikumiem medijos iejaucas konkurencē starp finanšu tirgus dalībniekiem. Nav saprotama motivācija, kāpēc PTAC sabiedrības izglītošanas kampaņas preses konferencē analizē to, kāpēc patērētāji izvēlas nebanku kredītus, nevis komercbanku sniegtos pakalpojumus, kā arī pauž satraukumu, ka patērētājs nespēj atšķirt nebanku kreditēšanas pakalpojumus no komercbanku sniegtajiem. Šāda veida komunikācija no uzrauga puses ne vien rada satraukumu, ka Patērētāju tiesību aizsardzības centra vadība nespēj īstenot objektīvu nozares pārraudzību, bet ir arī aizmirsusi kampaņas mērķi – stiprināt iedzīvotāju finanšu pratību un veicināt atbildīgu aizņemšanos. Vēršoties pret vienu finanšu tirgus dalībnieku, baidos, ka iedzīvotāju finanšu pratība neuzlabosies. Tā kā kampaņa īstenota par valsts naudu, ir svarīgi, lai tiktu veikts nopietns un profesionāls izvērtējums, kādus rezultātus tā devusi un kādi paradumi sabiedrībā pēc tās īstenošanas būs mainījušies, jo tikai labas prasmes rīkoties ar naudu veido spēcīgas un finansiāli stabilas mājsaimniecības.